۲۶ تير ۱۳۹۵ ۱۰:۵۴
کد خبر: ۴۳۸۵۵

به گزارش عطنا به نقل از مهر، حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب‌ در گفتگویی به تشریح‌ اهمیت و ضرورت‌ برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره و همچنین برنامه‌ها و اهداف این دانشگاه پرداخته است که در ادامه از نظر می‌گذرد.


*اهمیت‌ کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره را در چه می‌دانید؟


مجامع علمی و دانشگاهی حیات، نشاط و بالندگی و رشد خود را در پرتو بحث، نقادی، گفت و گو و مناظره و طرح نظریات تازه و ابداعی به دست میآورند. تکرار مکررات، نوعی تقلید و درجا زدن است. کرسی‌های نظریه پردازی زمینه ساز بالندگی علمی و رشد و ابداع است و در تمام مراکز علمی پویایی جهان وجود دارد. هر چند با این نام و نشان نباشد. برگزاری سخنرانی‌ها و نشستهای علمی و بحث و نقد و مناظره در دانشگاه ادیان و مذاهب نیز با همین مقصود انجام می‌شد و سپس با عنوان رسمی تر کرسی‌های نظریه پردازی ادامه یافت. از میزان بالای استقبال از این جلسات از سوی اساتید و دانشجویان و مسئولان این دانشگاه، جایگاه و اهمیت عالی این نشست‌ها روشن است.


*دانشگاه ادیان و مذاهب تا کنون چند کرسی برگزار کرده و چه گام‌های اجرایی در زمینه برگزاری هرچه بهتر و بیشتر کرسی‌ها‌ برداشته است؟


از آبان ماه سال گذشته تا کنون بیش از ۱۵ کرسی ترویجی برنامه ریزی و اجرا شده است که با استقبال بسیار خوبی نیز روبرو گردید. در راستای برگزاری کرسیهای یاد شده دانشگاه ادیان اقداماتی انجام داده و در حال کامل کردن این اقدامات بر اساس تجربه‌های جدیدتر است از جمله:


۱. مشخص کردن دبیر جلسات زیر نظر دانشگاه و دستور به همکاری کلیه بخش‌ها با ایشان جهت برگزاری این جلسات


۲. در نظر گرفتن امتیازات مادی و معنوی برای اساتید برگزار کننده جلسات یاد شده


۳. تشکیل کمیته دستگاهی


۴. حمایتهای ویژه تمامی بخشهای دانشگاه از نشست ها


*دانشگاه ادیان و مذاهب در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره چه برنامه‌ها و اهدافی ترسیم کرده است؟


برنامه دانشگاه، ارائه این نشست‌ها در سال های آینده با توجه به تجربه‌های برگزاری نشست‌ها در سال‌های گذشته است. اما اهداف این برنامه‌ها که تا حدی در پاسخ به سوال نخست اشاره شده است آنست که فضای نقد دیدگاه‌ها سبب نشاط علمی و ایجاد رقابت و خود این امر سبب انگیزه مجاهدت علمی و تحقیق هر چه بیشتر و عمیق تر در میان اساتید و محققان می‌گردد و این امر هم به بالندگی علمی بیشتر و ابداعات و نوآوری‌های علمی و تحقیقی‌ می‌گردد. از سوی دیگر انعکاس دیدگاه‌های تازه به خارج از دانشگاه کسب می‌گردد که هم به دانشگاه توجه بیشتری شده از (سوی عالمان و دانشگاهیان و هم از سوی مسئولان مرتبط با دانشگاه) و هم سبب رونق بخشیدن به فضای علمی داخل دانشگاه از طریق مشارکت افراد بیرون از دانشگاه می‌گردد. افزون بر این، دانشگاه ادیان چون دانشگاهی است که در زمینه ادیان و مذاهب در کشور منحصر به فرد است از طریق برگزاری این کرسی‌ها و انعکاس آنها همه محققان و اساتید عرصه ادیان و مذاهب یا برنامه ریزان این عرصه با فضای علمی، دیدگاه ها، اساتید، رویکردها و دستاوردهای علمی آشنا شده و در نتیجه می‌توانند از امکانات علمی این دانشگاه بهره بیشتری به دست آورند. یک هدف دیگر ناظر به دانشجویان است که از طریق حضور در این نشست‌ها با دیدگاه‌های تازه، رویکرد اساتید، نحوه وروش کار و تحقیق علمی، ارائه سخنرانی علمی، ادب نقادی علمی و شیوه آن آشنا گردند و استقبال دانشجویان از این برنامه حاکی از این است که در برگزاری این کرسی هاما به این اهداف نزدیک بوده ایم و دانشجو احساس کرده است که از این نشست‌ها استفاده علمی خوبی می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار